Torsdag den 12. Maj 2005


Fortsat fængsling af formodet pyroman

Den mand som er sigtet for tre gange inden for de sidste 14 dage at have sat ild til først sin nabos og siden sin egen indgangsdør på Rundgården i Søborg, blev i går i retten i Gladsaxe yderligere varetægtsfængslet for 4 uger, men denne gang i surrogat på en lukket psykiatrisk afdeling. Her skal han i behandling for selvmordstanker samt mentalundersøges.
Om branden på naboens dør den 25. april, var den anklagede først i tvivl om han overhoved var hjemme. Men kom så i tanke om at han vist var blevet bedt om at blive inde i lejligheden, hvor han ud af vinduet talte med både politiet og brandvæsnet.
Om branden på sin egen dør i lørdags forklarede anklagede, at han havde siddet og set TV, da han så et lysglimt under sin indgangsdør, han forsøgte derefter at komme ud af døren, men den brændte. Han firede sig i stedet ned fra et vindue ved hjælp af et reb, som i forvejen var gjort fast til en radiator. Politiet fandt efterfølgende to dåser med lightergas i hans lejlighed, selv om manden ikke er ryger.
Manden nægter sig forsat skyldig.

Flertal for metro – letbane godt alternativ

Metro eller letbane.
Det var spørgsmålet, da Gladsaxe byråd på sit møde i går aftes endnu engang skulle drøfte den formentlig kommende ny trafikforbindelse mellem Lyngby og Glostrup eller Lundtofte og Brøndby, det såkaldte korridorprojekt.
En letbane i terræn er klart den billigste løsning, den koster to – tre milliarder, mens en metro
er ca. tre gange så dyr og beløber sig til de omkring 10 milliarder.
Et stort flertal i Gladsaxe går ind for en metroløsning - selvom prisen nok er for høj, erkender Ebbe Skovsgaard, venstre:
"Hvis man kigger på metroløsningen kontra letbaneløsningen, så er den med til at forbedre
infrastrukturen, og trafikfremkommeligheden bliver bedre. Men når det er sagt, så er det økonomiske incitament for at vælge en metroløsning nok ikke spiseligt for ret mange, sandsynligvis ikke for Christiansborg og måske endnu mindre for en privat investor. Men i venstre har vi den holdning, at lad os vælge en metroløsning i første omgang og så se, hvem der bider på. Hvis ikke der findes nogen, jamen så er en letbaneløsning et godt alternativ. Det er i hvert fald med til at få skabt en sikker fremkommelighed og ift. busser, at vores miljø bliver væsentligt forbedret. Og der bliver trukket nogle folk over på den kollektive trafik, hvilket også skulle sikre en bedre fremkommelighed på motorvejene, for dem, der har behov for at køre i egen bil".
 
Lis Smidsholm, det radikale venstre:
"Jeg synes ikke, det er en halsløs gerning at gå ind for en metroløsning, hvis man kan få det. Det er klart, sådan er det jo. Men der er altså forslag fremme om, at der kan komme en metroløsning, og når der så står, at Gladsaxe principielt foretrækker en metroløsning, så har man jo dækket sig ind og sagt, at hvis ikke det bliver til det, jamen så er det letbanen, som vi jo har hørt om i rigtigt mange år. Nu handler det jo selvfølgelig om Gladsaxe, men den starter jo altså i Lyngby. Og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad de har gjort i Lyngby for at få en metroløsning, og hvad de har gjort i de andre kommuner hvor metroen eller letbanen skal være. Jeg synes da, at vi skal have en fælles holdning i de kommuner. Jo flere kommuner vi er om at sige, vi ønsker en metroløsning, jo bedre står vi".
 
Da sagen i sidste måned var til behandling i det politiske trafik- og teknikudvalg stemte udvalgsformand Peter Brooker, SF, som den eneste for en letbaneløsning, fordi han mener, en metro til 10 milliarder er alt er for dyr. Og også enhedslisten mener, en letbane er en bedre investering:
"For mig at se, er den største fordel ved metroen, at rejsetiden bliver reduceret. Det betyder meget. Og det er det, der i enhedslistens øjne taler mest for, at vi skulle vælge en metroløsning. Men hvad nytter det at have en meget hurtig metroforbindelse, hvis de samme mennesker, som skal benytte metroen ikke har mulighed for, at kunne få en bus fra der, hvor de bor eller arbejder til en station langs metroruten. For mig at se, er de to ting uløseligt forbundet med hinanden. Vi kan kun få en reel og effektiv udnyttelse af en metroforbindelse, hvis vi også de forskellige busforbindelser meget kraftigt", lød det fra enhedslistens Emilce Nielsen.

Børn løber for livet

Motion er godt. Det er et gammelkendt faktum, som nu er ved at brede sig på børneinstitutionerne i Gladsaxe.
To eksempler fra den seneste tid er børnehaven Birkehaven og afdelingen for specialklasseelever på Marielyst skole, fortæller Else Rybøl fra skolen.
På børneinstitutionen Birkehaven har man også gode erfaringer med motion og fokus på sundhed, også selvom børnene kun er 3-6 år, siger institutionsleder Marianne Milbo.
 
(hør indslaget i lydudgaven af Nyhedsmagasinet)

Konservative venter mandatfordobling

Det konservative parti i Gladsaxe går optimistisk til værks, når der til november er kommunalvalg.
Partiet stiller nemlig med en liste på ti navne, der også tæller de to nuværende byrådsmedlemmer, Lars Abel og Henrik Sørensen, med førstnævnte på 1. pladsen og Henrik Sørensen på en 3. plads.
Nr. to på den konservative liste er Eva Michaelsen.
Selv spår partiet, som det skrives i en pressemeddelelse, at det vil gå to mandater frem ved valget, og at Gladsaxe samlet får et borgerligt flertal. Spådommen baseres på stemmetallene fra valget til folketinget tidligere på året, hvor mere end 60% af vælgerne i kommunen satte kryds ud for et borgerligt parti.

  •  
  • Debataften om strukturreformen

    Regeringen mener at kommunalreformen er helt central for, hvordan vores samfund vil udvikle sig i de kommende år. Statsminister Anders Fogh Rasmussen kalder kommunalreformen for den største ændring af samfundet i 30 år. Enhedslisten afviser regeringens forslag til kommunalreformen, idet partiet bl.a. mener, at reformen fremme markedsmekanismerne i stedet for demokratiet, medfører massefyringer og nedskæringer samt svigter de svageste. Enhedslisten vil tillige have en folkeafstemning om kommunalreformen.
    I aften kl. 19.30 i Rådhuskælderen på Gladsaxe Rådhus debatterer Enhedslistens Line Barfod og De konservatives Jakob Axel Nielsen.