Torsdag den 31. Marts 2005


Underskriftsindsamling i Søborgs Hjerte

I dét kommuneplanforslag som netop har været i offentlig høring er der for området Søborg Hovedgade Syd lagt op til en udvidelse af husdybden, så man fremover har mulighed for at etablere butiksarealer, der kan rumme større butikker end hidtil muligt.
Og dét forslag har medført protester i nærområdet:
"Det mener vi simpelthen ikke, at vi hverken har behov for eller vil være gavnligt for lokalområdet. Dels kan man jo sige, at med en udvidelse af bygningsdybderne, så vil alle gårdmiljøerne osv. blive ødelagt. Og samtidig vil trafikbelastningen til de her forretninger blive øget betragteligt. Og vi har alle problemer med meget trafik og er i øjeblikket er man jo i gang ved Erik Bøghs alle med at lave et stort nyt centerbyggeri, hvor Irma og en ny Fakta vil blive placeret. Så der vil komme nye store dagligvareforretninger i området, og vi mener simpelthen ikke, at vi har behov", siger Allan Harder fra indsigelsesudvalget i Søborgs Hjerte.

Gode erfaringer med familieklasse

Enghavegård skoles familieklasse for elever med faglige eller sociale problemer og deres
forældre er kommet godt fra start.
Én dag om ugen er de voksne med i skole, hvor de bl.a. laver lektier med deres børn, taler om ugen der er gået i klassen og om, hvordan det går med at opfylde målene i de målskemaer, som meget konkret beskriver, hvad det er, eleverne skal blive bedre til i deres klasse.
Familieklassen, der blev oprettet i november, har foreløbig haft seks elever. Og erfaringerne de er positive, fortæller lærer Henriette Wilson:
"Og de tilbagemeldinger vi får fra klasselærerne er, at børnene trives bedre i klassen, nogle er blevet mere aktive i undervisningen. Jeg tror det at der lige pludselig er fokus på dem både fra forældre og læreres side, og at det er sådan er meget positivt og fremadrettet, det gør, at det bliver tydeligt for børnene, hvad de voksne gerne vil have. Bl.a. via målskemaer bliver det meget konkret for barnet, at det f.eks. handler om, at barnet skal lære at holde orden i sine skoleting, det er det, det står som mål. Det bliver altså så konkret, at det er til at måle og efter hver time er der fokus på det. Så der er hele tiden nogle øjne, der sammen med barnet kigger på, om der nu også sker en forandring, om der er noget, der bliver bedre. Jeg tror, at det de får meget ros undervejs og meget opmærksomhed, det gør, at de får større selvtillid og større tro på, at det godt kan det, som de andre elever kan", siger Henriette Wilson, som sammen med Tommy Hjort er lærere i Enghavegård skoles familieklasse, som er et frivilligt tilbud for 1. – 6. klasse.
Familieklassen er foreløbigt et 2-årigt forsøg.

Stavgang ved Bagsværd sø

At gå med stave er et hit.
Og nu er også Københavns amt hoppet med på stavgangsvognen, og inviterer den kommende weekend og weekenden efter borgerne med på tur i naturskønne omgivelser.
Lars Abel, formand for amtets udvalg for undervisning, kultur og internationalt samarbejde, siger om projektet:
"Vi har simpelthen sammen med de store idrætsforbund i amtet kigget på, at stavgang er meget hastigt på vej fremad. Og vi vil godt være med til, at give det et ekstra skub, også når vi ser på den forebyggelsespolitik, vi fører i amtet mht. sundheden. Der synes vi, det er en god idé, at være med til at markedsføre noget, som er meget kraftigt på vej frem. Og samtidig kan vi jo faktisk bringe borgerne ud i nogle af vores naturskønne områder, så vi forener det praktiske med det behagelige. Og er med til at give et incitament til, at idrætsorganisationerne kan arbejde videre med alle de mennesker, som forhåbentligt møder frem og som måske vil gøre stavgang til en af deres foretrukne idrætsaktiviteter".
Nu på søndag og næste søndag er der stavgang ved Bagsværd sø.

Delebilklubber til Gladsaxe

Hvad de i flere år har haft i nabokommunerne er nu måske på vej til Gladsaxe.
Delebilklubber:
"Det handler jo om, at hvis ikke den enkelte synes, det er særlig smart at have sin bil stående garagen måske rigtigt mange dage om året og samtidig betale de her mange penge, man betaler i faste udgifter, jamen så kan man dele en bil med nogle andre og også dele de faste udgifter. Og så kan man alligevel hente en bil i nærheden, når man har brug for det. Jeg er overbevist om, at det kan være en smart ting for mange, som ikke kører rigtigt meget – eller omvendt rigtigt lidt", siger Pernille Bille Bramstrup fra Gladsaxes grønne idécenter, som den 12. næste måned inviterer til møde om delebilklub.