Nyhederne mandag d. 17. september 2007


Undersøgelse: Bedst borgerservice i Høje-Taastrup

Pædagoger i Gladsaxe tjener 1.000 kroner mindre om måneden end deres kollegaer i Greve, og 600 kroner mindre end pædagoger i Høje Taastrup og Helsingør.
Det er en af de oplysninger, der er at hente i en sammenligning af nøgletal for serviceniveau og ressourceindsats for de fire kommuner. Der er tale om en af de såkaldte benchmark-undersøgelser, som skal give de politiske ledelser i de fire samarbejdende kommuner et koncentreret overblik over den enkelte kommunes niveau på de store fagområder. Og aflønningen på pædagogområdet er kun en blandt mange sammenligninger.
Høje-Taastrup kommune yder samlet set den bedste service overfor borgerne og er, undtagen på ældreområdet, den kommune, der bruger flest penge. Det gælder områderne daginstitutioner, skoler og sårbare børn og unge.
Høje-Taastrup har eksempelvis færrest børn pr. ansat og har også en forholdsvis lang åbningstid i forhold til de andre kommuner.
Gladsaxe er den af de fire kommuner, der bruger færrest kroner pr. skoleelev, godt 48.000 kroner, mens Høje-Taastrup bruger godt 62.000 kroner - altså har skolevæsnet dér 14.000 kroner mere end Gladsaxe at gøre godt med pr. elev om året.
På området sårbare børn og unge bruger Høje-Taastrup næsten det dobbelte i forhold til Gladsaxe. Det skyldes blandt andet, at Gladsaxe er langt mere tilbageholdende med at anbringe børn og unge udenfor eget hjem. Og så bruger Høje-Taastrup i højere grad de bedste og dyreste opholdssteder til de anbragte børn og unge.
På ældreområdet bruger Gladsaxe flere penge end de øvrige i rapporten. Det skyldes bl.a. en høj andel af enlige ældre og satsning på plejehjem frem for pleje i egen bolig.
Tallene bag rapporten er baseret på opgørelser fra 2005, som kommunerne fx har indberettet til Danmarks Statistik og KL.

Reklamer – nej tak!

Siden 1. juli 2006 har Gladsaxe Kommune haft mulighed for at øge sine indtægter ved at udbyde reklameplads på eksempelvis bygninger og biler. Folketinget vedtog nemlig sidste år en lov som tillader kommunerne at invitere private virksomheder og organisationer til at få sine reklameslogans påtrykt kommunens ejendom.
Det har dog ikke fået Gladsaxe Kommune til at ændre sit syn på reklamer. I en kortfattet kommentar henviser vicekommunaldirektør Hans H. Jensen til Økonomiudvalgets beslutning d. 22. august sidste år, og siger at man fortsætter som hidtil i Gladsaxe. Det betyder efter alt at dømme at man ikke får reklamer at se på kommunens bygninger og biler foreløbigt. Dog kan der søges om dispensation hos de enkelte politiske fagudvalg.
I andre dele af landet har man haft succes med reklamer på kommunal ejendom. I Vesthimmerlands Kommune i Nordjylland kører 22 af hjemmeplejens biler rundt med reklamer fra lokale virksomheder. Det har betydet en indtægt på omkring 1,5 mio. kr. til kommunen, hvorved man har undgået en række besparelser og fyringer.
 

Omfattende byggeri på vej på Vandtårnsvej

Beboerne omkring den vestlige ende af Vandtårnsvej kan se frem til at få en ny udsigt. Der er nemlig planer om at bygge et såkaldt multibruger kontorhus på adressen Vandtårnsvej 83. Byggeriet vil i sin planlagte form fremstå som to modvendte L’er, som vil omkranse en atriumgård overdækket af glas. Ifølge arkitekternes projekt skal byggeriet udføres i gråsort teglsten, som ombrydes af store hel-etagers glasfacader. I alt vil de to L-formede bygninger udgøre et areal på 15.500 kvadratmeter.
Indtil videre er der dog den hindring at en del af bygningen vil tårne sig op i 5 etagers højde, hvor lokalplanen kun tillader 4 etager. Derfor skal Trafik- og Teknikudvalget tage stilling til en ansøgning fra bygherrens arkitekter om dispensation i forhold til lokalplanens bestemmelser. Udvalget træffer beslutning om ansøgningen på sit møde i aften, men udvalgsformand, Ole Rasmussen fra Socialdemokraterne, forholder sig positivt til byggeprojektet.

Gladsaxe og Herlev i Metro-samarbejde

Gladsaxe Kommune er gået sammen med naboerne i Herlev for at styrke mulighederne for at den københavnske metro i en endnu fjern fremtid udbygges i nordvestlig retning. Københavns Kommune skal i den kommende tid i forbindelse med udbygningen af Cityringen fatte beslutning om at etablere et såkaldt afgreningskammer ved Nørrebro Station. Kammeret er en forudsætning for at metroen engang kan køre til Gladsaxe. Udgifterne til anlæggelsen står Københavns Kommune for, selvom der altså også er interesse i Gladsaxe og Herlev.
Det vurderes at bl.a. Herlev Hospital og Gladsaxe Erhvervskvarter vil give en fremtidig metro et betragteligt passagerpotentiale. Derfor besluttede byrådet tidligere på året at meddele Københavns Kommune at man i Gladsaxe er meget interesseret i en metrolinie mod nordvest.
Køreplanen er nu, at Gladsaxe og Herlev med Københavns kommune skal stå samlet i forhold til Trafikministeriet for at fremme metroplanerne.
Sagen skal efter en drøftelse i Trafik- og Teknikudvalget videre til Byrådet.