"Skær ned på antallet af medlemmer
i de politiske udvalg, så vi slipper for de lange
diskussioner og lange møder."
Det mener socialudvalgsformand i Gladsaxe,
Erling Schrøder, der for den sags skyld også gerne vil
skære ned på antallet af medlemmer i byrådet til
f.eks. 19 eller 21.
Fra 1. januar 1998 blev antallet af udvalg
skåret ned fra seks til fire samtidig blev
antallet af medlemmer af det enkelte udvalg sat op til
ni. Den struktur skal nu evalueres af samtlige
politikere.
Hjemmehospice
sikret i år 2000
Københavns amt har med budgetvedtagelsen
i fredags også sikret Hjemmehospiceordningen, der
koordineres af Sankt Lukas Stiftelsen i Hellerup - i
hvert fald for hele år 2000.
I 1998 havde omkring 180 kræftpatienter
kontakt til hjemmehospiceordningen, og formanden for
amtets sygehusudvalg, Leif Flemming Jensen,
Socialdemokratiet, siger til Radio Gladsaxe, at ordningen
er blevet langt mere populær, end både amtsrådet og
Sankt Lukas Stiftelsen havde regnet med. Det fik så den
betydning, at budgettet blev overskredet med 1,2 mio. kr.
Det underskud dækker amtet, lige som amtet også vil
dække et underskud i år 2000, siger udvalgets formand.
Kældre under vand
på Haspegårdsvej
"Jeg har boet på Haspegårdsvej
siden 1954, men i den sidste tid har det været et
mareridt. Jeg har haft oversvømmelse i kælderen tre
gange."
Sådan lød det fra Annie Larsen,
Haspegårdsvej 99, i Byrådets spørgetid forleden. Og
der var næppe tvivl om, at Annie Larsen talte på mange
beboeres vegne vi har i hvert fald kendskab til
andre, der har haft oversvømmelse i kældrene.
Men formanden for Teknik- og
Miljøudvalget, Tove Eckhardt siger beroligende, at
problemet nu tages op i udvalget, og det ender i første
omgang måske med en ny tv-inspektion af kloaknettet på
Haspegårdsvej.
Valgmøde om en uge
til integrationsrådet
Mandag den 25. oktober skal der på et
møde på Gladsaxe Hovedbibliotek findes medlemmer til
det nyoprettede integrationsråd blandt kommunens
flygtninge og indvandrere.
De tre flygtninge- og indvandrerforeninger
har fået speciel invitation til mødet den 25., men
integrationsmedarbejder Hozan Kilicaslan understreger, at
alle - også enkeltpersoner er velkomne, og
alle kan stille op som kandidater til
integrationsfrådet. Herefter udpeger byrådet ud af
gruppen fire medlemmer og fire stedfortrædere.
Det er også Byrådet, der skal udpege
repræsentanterne for boligselskaberne samt
arbejdsmarkedets organisationer. Der er sendt breve til
Dansk Arbejdsgiverforening, til
lønmodtagerorganisationerne og boligselskaberne, der
anmodes om at udpege mulige emner.
Byrådet selv bliver også repræsenteret
i rådet. Den borgerlige valggruppe har allerede udpeget
den konservative Kirsten Christophersen med partifællen
Lars Abel som stedfortræder. Flertalsgruppen det
vil sige venstre side i Byrådet mangler endnu at
finde sine repræsentanter.
Hozan Kilicaslan regner med, at
Integrationsrådet vil være fuldtalligt i løbet af
november, og at det første ordinære møde kan holdes i
januar.
Novo er bekymret
for génmodstand
Novo Nordisk frygter, at den udbredte
modstand mod génsplejsede fødevarer også vil ramme
andre varegrupper. "Vi må se modstanden som en
trussel, og jeg vurderer, at vi i fremtiden kan få et
problem med vores enzymer", siger Novos
forskningsdirektør Søren Carlsen til Berlingske
Tidende.
Han mener, at miljøorganisationerne
overser fordelene ved den nye teknologi og tilføjer, at
génteknologien i virkeligheden kan skåne miljøet.
Novo manipulerer med generne i enzymer,
som anvendes til f.eks. vaskemidler og i
tekstilindustrien.
Fødevareminister Henrik Dam Kristensen
oplyste i sidste uge, at Danmark tilslutter sig
EU-kommissionens forslag om, at mad først skal mærkes,
hvis det indeholder mere end én procent génmodificeret
materiale.
Dansk nulvision for
trafikuheld på vej
Nulvision for trafikuheld er
et svensk fænomen med en vision om nul døde i trafikken
og nul alvorligt tilskadekomne.
Den meget konsekvente trafikholdning er nu
på vej til Danmark, og også Gladsaxe Kommune er ved at
studere nabolandets model. Nulvisionen indebærer, at
ansvaret for en trafikulykke deles mellem trafikanten og
dem, der har udformet trafiksystemet, altså
myndighederne.
Hovedansvaret for at forhindre uheld
bliver ifølge modellen lagt på dem, der planlægger og
bygger veje, bestemmer hastigheden samt på dem, der
udformer biler, barnestole og andet udstyr.
Kommuner, amter, Vejdirektoratet og
Færdselssikkerhedskommissionen debatterer i øjeblikket
den svenske model med en dansk nulvision som mål.