Tirsdag den 19. oktober 1999

For lange møder
"Skær ned på antallet af medlemmer i de politiske udvalg, så vi slipper for de lange diskussioner og lange møder."
Det mener socialudvalgsformand i Gladsaxe, Erling Schrøder, der for den sags skyld også gerne vil skære ned på antallet af medlemmer i byrådet til f.eks. 19 eller 21.
Fra 1. januar 1998 blev antallet af udvalg skåret ned fra seks til fire – samtidig blev antallet af medlemmer af det enkelte udvalg sat op til ni. Den struktur skal nu evalueres af samtlige politikere.

Hjemmehospice
sikret i år 2000
Københavns amt har med budgetvedtagelsen i fredags også sikret Hjemmehospiceordningen, der koordineres af Sankt Lukas Stiftelsen i Hellerup - i hvert fald for hele år 2000.
I 1998 havde omkring 180 kræftpatienter kontakt til hjemmehospiceordningen, og formanden for amtets sygehusudvalg, Leif Flemming Jensen, Socialdemokratiet, siger til Radio Gladsaxe, at ordningen er blevet langt mere populær, end både amtsrådet og Sankt Lukas Stiftelsen havde regnet med. Det fik så den betydning, at budgettet blev overskredet med 1,2 mio. kr. Det underskud dækker amtet, lige som amtet også vil dække et underskud i år 2000, siger udvalgets formand.

Kældre under vand
på Haspegårdsvej
"Jeg har boet på Haspegårdsvej siden 1954, men i den sidste tid har det været et mareridt. Jeg har haft oversvømmelse i kælderen tre gange."
Sådan lød det fra Annie Larsen, Haspegårdsvej 99, i Byrådets spørgetid forleden. Og der var næppe tvivl om, at Annie Larsen talte på mange beboeres vegne – vi har i hvert fald kendskab til andre, der har haft oversvømmelse i kældrene.
Men formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Tove Eckhardt siger beroligende, at problemet nu tages op i udvalget, og det ender i første omgang måske med en ny tv-inspektion af kloaknettet på Haspegårdsvej.

Valgmøde om en uge
til integrationsrådet
Mandag den 25. oktober skal der på et møde på Gladsaxe Hovedbibliotek findes medlemmer til det nyoprettede integrationsråd blandt kommunens flygtninge og indvandrere.
De tre flygtninge- og indvandrerforeninger har fået speciel invitation til mødet den 25., men integrationsmedarbejder Hozan Kilicaslan understreger, at alle - også enkeltpersoner – er velkomne, og alle kan stille op som kandidater til integrationsfrådet. Herefter udpeger byrådet ud af gruppen fire medlemmer og fire stedfortrædere.
Det er også Byrådet, der skal udpege repræsentanterne for boligselskaberne samt arbejdsmarkedets organisationer. Der er sendt breve til Dansk Arbejdsgiverforening, til lønmodtagerorganisationerne og boligselskaberne, der anmodes om at udpege mulige emner.
Byrådet selv bliver også repræsenteret i rådet. Den borgerlige valggruppe har allerede udpeget den konservative Kirsten Christophersen med partifællen Lars Abel som stedfortræder. Flertalsgruppen – det vil sige venstre side i Byrådet – mangler endnu at finde sine repræsentanter.
Hozan Kilicaslan regner med, at Integrationsrådet vil være fuldtalligt i løbet af november, og at det første ordinære møde kan holdes i januar.

Novo er bekymret
for génmodstand
Novo Nordisk frygter, at den udbredte modstand mod génsplejsede fødevarer også vil ramme andre varegrupper. "Vi må se modstanden som en trussel, og jeg vurderer, at vi i fremtiden kan få et problem med vores enzymer", siger Novos forskningsdirektør Søren Carlsen til Berlingske Tidende.
Han mener, at miljøorganisationerne overser fordelene ved den nye teknologi og tilføjer, at génteknologien i virkeligheden kan skåne miljøet.
Novo manipulerer med generne i enzymer, som anvendes til f.eks. vaskemidler og i tekstilindustrien.
Fødevareminister Henrik Dam Kristensen oplyste i sidste uge, at Danmark tilslutter sig EU-kommissionens forslag om, at mad først skal mærkes, hvis det indeholder mere end én procent génmodificeret materiale.

Dansk nulvision for
trafikuheld på vej
’Nulvision for trafikuheld’ er et svensk fænomen med en vision om nul døde i trafikken og nul alvorligt tilskadekomne.
Den meget konsekvente trafikholdning er nu på vej til Danmark, og også Gladsaxe Kommune er ved at studere nabolandets model. Nulvisionen indebærer, at ansvaret for en trafikulykke deles mellem trafikanten og dem, der har udformet trafiksystemet, altså myndighederne.
Hovedansvaret for at forhindre uheld bliver ifølge modellen lagt på dem, der planlægger og bygger veje, bestemmer hastigheden samt på dem, der udformer biler, barnestole og andet udstyr.
Kommuner, amter, Vejdirektoratet og Færdselssikkerhedskommissionen debatterer i øjeblikket den svenske model med en dansk nulvision som mål.