Torsdag den 21. April 2005


Ældreråd: Fokus på undervægtige ældre

Omkring halvdelen af landets plejehjemsbeboere er undervægtige, konkluderer en rapport fra Fødevaredirektoratet.
Undersøgelser på omsorgscentret Bakkegården i Bagsværd har vist, at problemet også
eksisterer i Gladsaxe, og det lokale ældreråd opfordrer nu politikerne til at tage affære:
"Det viser sig, at af de der flytter ind på Bakkegården er 60% undervægtige på det tidspunkt, de flytter ind. Og 20% er kritisk undervægtige. Og det giver nogle store problemer. Fordi det tager meget lang tid, inden man får dem lagt om i kost. Og det er jo sådan, at hvis en person undlader at spise i 3 dage, så mister man faktisk lysten til at spise. Og så bliver problemet endnu større. Desuden er der yderligere det problem, at hvis man ikke spiser ordentligt, så virker den medicin man får heller ikke rigtigt. Så der er mange problemer i det. Og vi i ældrerådet tror, at det her problem er generelt for hele kommunen, så vi mener, at i den sundhedspolitik man er i gang med, indfører et element som handler om ernæringspolitik".

Flertal for metro

Politisk flertal for en metro gennem Gladsaxe.
Det står klart, efter trafik- og teknikudvalgets møde i denne uge, hvor det såkaldte
korridorprojekt, en ny trafikforbindelse mellem Lyngby og Glostrup med standsningssteder i Gladsaxe, blev drøftet.
Og selvom der var lagt op til en lokal anbefaling af en letbaneløsning i terræn, endte et stort flertal alligevel med at stemme for en tunnelløsning, på baggrund af et socialdemokratisk
ændringsforslag.
Kun udvalgsformand Peter Brooker, SF, stemte imod:
"Det er fordi, det er en dyr løsning der koster 10 mia. Alene renterne heraf svarer til 400 millioner om året. Og vi har lige set store prisstigninger på den kollektive trafik, ruter der bliver skåret ned, og så synes jeg, det er lidt underligt, at man bare kan give 10 mia. ud for sådan en lille strækning. Jeg ser hellere en styrkelse af den samlede kollektive trafik i hovedstadsområdet".
Det konservative medlem af udvalget, Henrik Sørensen, siger:
"Vi har de senere år oplevet, at borgerne i større og større grad rejser også på tværs af regionen. Og det har betydet, at der er kommet flere biler på gaden, og det har skabt nogle trafikproblemer. Der er en række løsningsforslag, der går fra letbane, bedre busbetjening og metro. Og fra konservativ side har vi lagt meget vægt på en metro der graves ned, dvs. den kommer ikke til at genere den trafik der er i dag. Den kommer ikke til at genere borgerne. Og vi får en bedre transportløsning, forstået på den måde, at borgerne kan rejse hurtigere på tværs af regionen. Og der er også andre løsningsmuligheder til mindre end 10 mia".
Sagen skal senere drøftes i økonomiudvalget.

Socialdemokratisk liste klar

Hvis medlemmerne af Socialdemokratiet i Gladsaxe udelukkende selv skulle sætte navne på de forventede ti til elleve personer, som partiet regner med at få med i den kommende byrådssamling, så er listen klar.
Nu er det jo sådan, at også andre vælgere har indflydelse på valgdagen, så meget kan ændre sig.
Det blev set ved forrige valg, hvor den sidste på den interne liste, og dermed også på stemmesedlen, faktisk blev den med næstflest stemmer – kun overgået af borgmesteren.
Men hvis medlemmerne altså kunne bestemme, så ser den socialdemokratiske byrådsgruppe således ud fra årsskiftet: Karin Søjberg Holst (valgt på forhånd), Trine Græse (246 stemmer), Mette Marie Schmidt (165), Katrine Skov (154), Peter Nielsen (131), Tom Vang Knudsen (130), Erling Schrøder (126), John Mangenavne (123), Lars Poulsen (122), Jens Thind-Andersen (118), Kristine Henriksen (117) og på det yderste mandat som det 11. medlem Khuram Malik (115).

Kommune river ulovlig bygning ned

I mere end 2½ år har en ejer af en ejendom på Buddinge Hovedgade undladt at følge et påbud om nedrivning af en ulovligt opført bygning på 14 m2.
Ejeren har heller ikke betalt de tvangsbøder, som der for snart et år siden faldt dom over skulle betales, nemlig en engangsbøde på 5.000 kroner og 2.000 kroner for hver måned, den ulovlige bygning stadig står.
Og det gør den, den lille bygning, der rummer et værelse til beboelse. Det ulovlige består i, at der med den 14 m2 store bygning bliver for lidt udeareal på den 900 m2 store grund, og så ligger den i øvrigt for tæt på skel.
Sagen er kommet tilbage fra politiet til bygningsmyndigheden ved Gladsaxe kommune, der nu med loven og retten i hånden vil få revet bygningen ned.
Det kommer til at koste omkring en kvart million kroner, som ejendommens ejer skal betale.

Busændring

Og så en meddelelse, der handler om buslinie 161.
Stoppestedet Gladsaxe ringvej i retning mod Rødovre og Avedøre Holme er flyttet permanent til Gladsaxe trafikplads, skulle vi hilse at sige fra HURs trafikoplysning.