Torsdag den 12. Maj 2005
Fortsat fængsling af formodet pyroman
- Den mand som er sigtet for tre gange inden for de sidste 14 dage at have
sat ild til først sin nabos og siden sin egen indgangsdør på Rundgården i
Søborg, blev i går i retten i Gladsaxe yderligere varetægtsfængslet for 4
uger, men denne gang i surrogat på en lukket psykiatrisk afdeling. Her skal
han i behandling for selvmordstanker samt mentalundersøges.
- Om branden på naboens dør den 25. april, var den anklagede først i tvivl
om han overhoved var hjemme. Men kom så i tanke om at han vist var blevet bedt
om at blive inde i lejligheden, hvor han ud af vinduet talte med både politiet
og brandvæsnet.
- Om branden på sin egen dør i lørdags forklarede anklagede, at han havde
siddet og set TV, da han så et lysglimt under sin indgangsdør, han forsøgte
derefter at komme ud af døren, men den brændte. Han firede sig i stedet ned
fra et vindue ved hjælp af et reb, som i forvejen var gjort fast til en
radiator. Politiet fandt efterfølgende to dåser med lightergas i hans
lejlighed, selv om manden ikke er ryger.
- Manden nægter sig forsat skyldig.
Flertal for metro – letbane godt alternativ
- Metro eller letbane.
- Det var spørgsmålet, da Gladsaxe byråd på sit møde i går aftes endnu
engang skulle drøfte den formentlig kommende ny trafikforbindelse mellem
Lyngby og Glostrup eller Lundtofte og Brøndby, det såkaldte korridorprojekt.
- En letbane i terræn er klart den billigste løsning, den koster to – tre
milliarder, mens en metro
- er ca. tre gange så dyr og beløber sig til de omkring 10 milliarder.
- Et stort flertal i Gladsaxe går ind for en metroløsning - selvom prisen
nok er for høj, erkender Ebbe Skovsgaard, venstre:
- "Hvis man kigger på metroløsningen kontra letbaneløsningen, så er den med
til at forbedre
- infrastrukturen, og trafikfremkommeligheden bliver bedre. Men når det er
sagt, så er det økonomiske incitament for at vælge en metroløsning nok ikke
spiseligt for ret mange, sandsynligvis ikke for Christiansborg og måske endnu
mindre for en privat investor. Men i venstre har vi den holdning, at lad os
vælge en metroløsning i første omgang og så se, hvem der bider på. Hvis ikke
der findes nogen, jamen så er en letbaneløsning et godt alternativ. Det er i
hvert fald med til at få skabt en sikker fremkommelighed og ift. busser, at
vores miljø bliver væsentligt forbedret. Og der bliver trukket nogle folk over
på den kollektive trafik, hvilket også skulle sikre en bedre fremkommelighed
på motorvejene, for dem, der har behov for at køre i egen bil".
-
- Lis Smidsholm, det radikale venstre:
- "Jeg synes ikke, det er en halsløs gerning at gå ind for en metroløsning,
hvis man kan få det. Det er klart, sådan er det jo. Men der er altså forslag
fremme om, at der kan komme en metroløsning, og når der så står, at Gladsaxe
principielt foretrækker en metroløsning, så har man jo dækket sig ind og sagt,
at hvis ikke det bliver til det, jamen så er det letbanen, som vi jo har hørt
om i rigtigt mange år. Nu handler det jo selvfølgelig om Gladsaxe, men den
starter jo altså i Lyngby. Og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad de har
gjort i Lyngby for at få en metroløsning, og hvad de har gjort i de andre
kommuner hvor metroen eller letbanen skal være. Jeg synes da, at vi skal have
en fælles holdning i de kommuner. Jo flere kommuner vi er om at sige, vi
ønsker en metroløsning, jo bedre står vi".
-
- Da sagen i sidste måned var til behandling i det politiske trafik- og
teknikudvalg stemte udvalgsformand Peter Brooker, SF, som den eneste for en
letbaneløsning, fordi han mener, en metro til 10 milliarder er alt er for dyr.
Og også enhedslisten mener, en letbane er en bedre investering:
- "For mig at se, er den største fordel ved metroen, at rejsetiden bliver
reduceret. Det betyder meget. Og det er det, der i enhedslistens øjne taler
mest for, at vi skulle vælge en metroløsning. Men hvad nytter det at have en
meget hurtig metroforbindelse, hvis de samme mennesker, som skal benytte
metroen ikke har mulighed for, at kunne få en bus fra der, hvor de bor eller
arbejder til en station langs metroruten. For mig at se, er de to ting
uløseligt forbundet med hinanden. Vi kan kun få en reel og effektiv udnyttelse
af en metroforbindelse, hvis vi også de forskellige busforbindelser meget
kraftigt", lød det fra enhedslistens Emilce Nielsen.
Børn løber for livet
- Motion er godt. Det er et gammelkendt faktum, som nu er ved at brede sig
på børneinstitutionerne i Gladsaxe.
- To eksempler fra den seneste tid er børnehaven Birkehaven og afdelingen
for specialklasseelever på Marielyst skole, fortæller Else Rybøl fra skolen.
- På børneinstitutionen Birkehaven har man også gode erfaringer med motion
og fokus på sundhed, også selvom børnene kun er 3-6 år, siger
institutionsleder Marianne Milbo.
-
- (hør indslaget i lydudgaven af Nyhedsmagasinet)
Konservative venter mandatfordobling
- Det konservative parti i Gladsaxe går optimistisk til værks, når der til
november er kommunalvalg.
- Partiet stiller nemlig med en liste på ti navne, der også tæller de to
nuværende byrådsmedlemmer, Lars Abel og Henrik Sørensen, med førstnævnte på 1.
pladsen og Henrik Sørensen på en 3. plads.
- Nr. to på den konservative liste er Eva Michaelsen.
- Selv spår partiet, som det skrives i en pressemeddelelse, at det vil gå to
mandater frem ved valget, og at Gladsaxe samlet får et borgerligt flertal.
Spådommen baseres på stemmetallene fra valget til folketinget tidligere på
året, hvor mere end 60% af vælgerne i kommunen satte kryds ud for et
borgerligt parti.
-
-
Debataften om strukturreformen
- Regeringen mener at kommunalreformen er helt central for, hvordan vores
samfund vil udvikle sig i de kommende år. Statsminister Anders Fogh
Rasmussen kalder kommunalreformen for den største ændring af samfundet i 30
år. Enhedslisten afviser regeringens forslag til kommunalreformen, idet
partiet bl.a. mener, at reformen fremme markedsmekanismerne i stedet for
demokratiet, medfører massefyringer og nedskæringer samt svigter de
svageste. Enhedslisten vil tillige have en folkeafstemning om
kommunalreformen.
- I aften kl. 19.30 i Rådhuskælderen på Gladsaxe Rådhus debatterer
Enhedslistens Line Barfod og De konservatives Jakob Axel Nielsen.