Idé- og diskussionsoplæg
fra Dansk Folkeparti og Det konservative Folkeparti i Gladsaxe Byråd
Visioner for Bagsværd området og dets skoler
Kort sigt:
1. De to eksisterende folkeskoler: Bagsværd Skole og Søndergård Skole fortsætter indtil videre fysisk uændret i eksisterende lokaler. Dette sker for at fastholde den aktuelle høje pædagogiske kvalitet samt for at undgå usikkerhed blandt børn, forældre og medarbejdere.
2. Der træffes principbeslutning om at bygge én helt ny, moderne folkeskole (arbejdstitel: Bagsværd Park Skole) med tidssvarende faciliteter, herunder faglokaler mv.
3. Alle kommunens folkeskoler fastholdes af faglige og pædagogiske årsager uændret med et samlet forløb fra 0. klasse til 9. klasse på samme skole.
4. For at sikre et højt fagligt niveau på samtlige folkeskoler i Gladsaxe skal alle skoler i fremtiden som minimum være tosporede.
5. Det undersøges, hvilke pædagogiske, personalemæssige og økonomiske fordele det kan have, såfremt der etableres mere end to spor på visse skoler. Der vil i nær fremtid være alvorlige rekrutteringsproblemer hvad angår uddannede lærere. Det er vigtigt, at sikre gode pædagogiske udviklingsmuligheder i kommunens skolevæsen og dermed fleksibilitet i tilrettelægningen af undervisningen.
6. Den af Gladsaxe Byråd vedtagne skolepolitik udmøntes i henhold til de hidtil trufne beslutninger.
7. For at undgå store anlægsudgifter på kort sigt, tilstræbes det at udnytte ledig lokalekapacitet på eksisterende skoler i kommunen.
8. Der udarbejdes snarest en detaljeret tidsplan for at fremme realiseringen af nedenstående vision.
Længere sigt:
1. Der bygges én helt ny, moderne folkeskole (Bagsværd Park Skole) med tidssvarende faciliteter, herunder faglokaler mv. f.eks. på / i nærheden af Bagsværd Skoles nuværende idrætsareal med facade til Vadstrupvej / Granvej, evt. et andet centralt sted i Bagsværd Park området.
2. Bagsværd Park Skoles kapacitet programmeres / projekteres i sammenhæng med Værebro Skoles kapacitet og under hensyntagen til Stengård Skoles kapacitet samt ledig kapacitet ved primært Egegård Skole, sekundært Vadgård Skole. Det kan f.eks. ske ved at sammenlægge og/eller justere skoledistrikterne.
3. I tilknytning til Bagsværd Park Skole undersøges mulighederne for at skabe andre fritids- og kulturtilbud (jfr. visionen for udviklingen af Bagsværd Park). I den forbindelse undersøges muligheden for at udlægge fritids- og idrætsarealer i tilknytning til Bagsværd Park Skole.
4. Bagsværd Skole og Søndergård Skole fortsætter i de nuværende lokaler, så man undgår omflytninger i forbindelse med de ellers særdeles nødvendige omfattende ombygninger på de eksisterende skoler.
5. De to skolers flytning til Bagsværd Park Skole skal planlægges, således at der kan ske samlet overflytning af flest mulige klasser (dvs. bl.a. med samme lærere).
6. I en overgangsperiode op til flytningen etableres samarbejde mellem de to skolers pædagogiske medarbejdere m.fl. med henblik på at sammensmelte disse til et nyt, fremtidsorienteret skolemiljø, når flytningen gennemføres. Der reserveres økonomiske ressourcer hertil.
7. Søndergård Skoles nuværende areal udlægges primært til nyt idrætsareal, som tillægges Bagsværd Stadion og Idrætspark, med henblik på at udvide idrætsområdets kapacitet.
8. Søndergård Hallen overgår som en del af Bagsværd Stadion og Idrætspark.
9. Mulighederne for evt. frasalg af en mindre del af Søndergård Skoles areal til opførelse af boliger undersøges.
10. Mulighederne for salg af Bagsværd Skoles nuværende areal og bygninger (evt. delvist) til boliger og/eller kontor- og forretningsformål undersøges.
11. Det undersøges i hvilket omfang det evt. kan være praktisk og økonomisk hensigtsmæssigt for realiseringen af den samlede vision at udvikle og igangsætte ovenstående tanker som et Offentligt Privat Projektsamarbejde, f.eks. med en ekstern investor / developer.
12. De økonomiske konsekvenser af visionen søges beskrevet snarest muligt.